|
Vaser
- Mokanica
Na
severnom okraji Rumunska, pod
ukrajinskou hranicou,
uprostred hlbokých
lesov Maramurešu
existuje živá história. Úplne
reálna,
originálna a životaschopná. Jej
oficiálne označenie
CFF
– Caile Ferate Forestiere Višeu de
Sus,
v nemčine to
je Dobrodzužstvo
železnice v Karpatoch
a v anglickom preklade Karpatský
lesný, či
horský parný expres.
Akýmisi
čudnými silami, pôsobiacimi v tomto začarovanom
priestore
sa v dlhom 50-
kilometrovom
údolí horskej
rieky zachovali nielen koľajnice položené pred storočím,
ale aj
pôvodné parné
lokomotívy. A
to panečku v
plnej sile a
kráse.
Nekonečné,
tmavé pralesy dávneho Marmarošu
začala ekonomicky využivať bývalá CaK monarchia
koncom 17. storočia. Do priestoru obývaného len rusínskymi hucuľmi kolonizovala lesníkov
a drevárov z regiónu Spiš
– Spišských nemcov
spod
Vysokých Tatier na území
dnešného
Slovenska.
Fachmani
z okolia Kežmarku zaviedli
v tomto kraji moderné technológie
ťažby a spracovania dreva. Pravý prítok marmarošského
Vyšova, s úplnou samozrejmosťou pokrstili
na Wasser a v
dobe nástupu
lesných železníc
v Karpatoch, na prelome storočí postavili trať.
Tá
v svojom zenite
využívala 65km
tratí. Zvláštnym
pôsobením osudu trať
v zdraví prežila nielen obidve svetové
vojny,ale aj
nástup moderny 20.
a 21.
storočia. Lesná železnica v údolí
Vaseru
funguje dodnes bez
prerušenia. Zázrak prežitia tohto
klenotu techniky presvedčil aj
dnešných majiteľov R.G.Holz Company S.R.L., že
možno
jedinú, funkčnú a pôvodnu parnú trakciu na svete treba
uchrániť a zachovať ako
vzácne
dedičstvo techniky a
kultúry. Transport dreva dolu Vaserom dnes už
zabezpečujú
aj moderné diesle.
Mokanica,
parný,
turistický horský expres
v sezóne od
mája do októbra, namáhavo odfukuje
v úzkom údolí. Všetko krásne je rodu ženského. Takže Mokanica je reprezentovaná mašinkami Mariuca,
Elvecia, Kozia a mladšími
- päťdesiatročnými,
zatiaľ len
s evidenčnými číslami. A že
ich sláva ide
do celého sveta,
je len
samozrejmé. Sú dni,
keď hore údolím ráno fučia dve za
sebou idúce
súpravy Mokanice.
Vaser -
dravá karpatská
rieka nemá zľutovania
a sú chvíle, keď si robí nárok
na celú šírku doliny. Udržiavať túto historickú
trať v
prevádzke
si žiada veľa
energie, podpory
a citu. R.G.
Holz Company S.R.L. a CFF Višeu de Sus
si právom zaslúžia obdiv. |
|
|