Vaser - Mokanica

Na severnom okraji  Rumunska,  pod  ukrajinskou  hranicou, uprostred  hlbokých  lesov  Maramurešu existuje živá história.  Úplne  reálna, originálna a životaschopná. Jej oficiálne  označenie  CFF – Caile Ferate Forestiere Višeu de Sus, v nemčine  to je  Dobrodzužstvo železnice v Karpatoch a v anglickom preklade  Karpatský  lesný,  či  horský   parný   expres.
Akýmisi čudnými silami, pôsobiacimi v tomto  začarovanom  priestore sa v  dlhom  50- kilometrovom údolí  horskej   rieky   zachovali   nielen  koľajnice   položené   pred  storočím,  ale  aj  pôvodné  parné lokomotívy.   A  to  panečku  v  plnej  sile  a  kráse.
Nekonečné, tmavé pralesy dávneho  Marmarošu začala ekonomicky využivať bývalá  CaK  monarchia koncom  17.  storočia.   Do  priestoru    obývaného   len   rusínskymi  hucuľmi  kolonizovala  lesníkov a drevárov  z regiónu  Spiš – Spišských  nemcov spod Vysokých Tatier na území dnešného Slovenska.
Fachmani z okolia Kežmarku  zaviedli v tomto kraji moderné  technológie ťažby a spracovania dreva.  Pravý  prítok  marmarošského  Vyšova,  s  úplnou   samozrejmosťou   pokrstili   na  Wasser  a v  dobe nástupu lesných železníc v Karpatoch, na prelome storočí postavili trať. Tá v svojom  zenite využívala  65km tratí. Zvláštnym pôsobením osudu trať v zdraví prežila nielen obidve svetové vojny,ale aj nástup moderny  20. a 21. storočia. Lesná  železnica  v údolí  Vaseru funguje  dodnes  bez prerušenia. Zázrak prežitia tohto klenotu techniky presvedčil aj dnešných majiteľov R.G.Holz Company S.R.L., že možno jedinú, funkčnú  a pôvodnu  parnú  trakciu  na  svete  treba uchrániť a zachovať ako vzácne dedičstvo techniky    kultúry.   Transport  dreva  dolu   Vaserom   dnes    zabezpečujú  aj   moderné   diesle. Mokanica, parný, turistický horský expres v sezóne od mája do októbra, namáhavo odfukuje v úzkom údolí.  Všetko  krásne  je  rodu  ženského.  Takže  Mokanica  je  reprezentovaná  mašinkami  Mariuca, Elvecia, Kozia  a mladšími -  päťdesiatročnými, zatiaľ len s evidenčnými číslami.  A že ich  sláva  ide do  celého  sveta,  je  len  samozrejmé.  dni,  keď  hore  údolím   ráno  fučia  dve  za sebou  idúce súpravy  Mokanice. Vaser - dravá  karpatská  rieka  nemá  zľutovania a sú chvíle,  keď  si  robí  nárok na celú  šírku  doliny.  Udržiavať  túto  historickú  trať  v  prevádzke si  žiada  veľa  energie,  podpory a  citu.  R.G. Holz   Company   S.R.L.   a   CFF   Višeu  de  Sus  si  právom   zaslúžia  obdiv.